16 MAC — Kemunculan teori pemisahan politik daripada agama dalam
masyarakat Islam adalah perkara yang terkeluar daripada ajaran Islam
yang sebenar. Mereka yang menimbulkan perkara ini sebenarnya bertujuan
mewujudkan fenomena menghalang kebangkitan semula “Negara Kuasa Besar
Islam”, yang berjaya membebaskan dunia dengan makna kemerdekaan yang
hakiki. Kedaulatan wilayah Islam didirikan Rasulullah SAW adalah
petunjuk Allah dalam ilmu politik, ia wajib diimani dan diamal oleh
masyarakat Islam, lebih kuat lagi apabila sistem tersebut terbukti
berjaya membebaskan masyarakat Arab daripada belenggu jahiliyyah yang
sesat, zalim dan ganas.
Selepas kewafatan Rasulullah SAW, negara Islam ditegakkan oleh para
sahabat dan tabi’en berjaya menumbangkan kuasa besar Timur dan Barat
yang berorientasikan penjajahan dan perhambaan. Kebenaran politik Islam
terbukti lagi apabila keseluruhan penduduk bumi yang diperintah oleh
Islam menjadi penganut Islam yang setia sehinggalah kepimpinan negara
bergilir dalam kalangan berbagai-bagai bangsa yang menganut Islam, tidak
hanya dalam kalangan bangsa Arab sahaja.
Setelah negara Islam dijatuhkan dengan kehilangan khilafah, kuasa
besar yang muncul selepasnya telah kembali kepada dasar jahiliyah baru
yang diubahsuai dari semasa ke semasa. Negara tanah jajahan dikatakan
merdeka daripada penjajahan asing dengan keluarnya penjajah dan diganti
dengan sistem pemerintahan yang bersifat bangsa dan anak negeri, tetapi
sebenarnya, ditukar kepada penjajahan pemikiran dengan penerusan
ideologi dan sistem warisan peninggalan penjajah asing
....klik tajuk
Semua keadaan ini memaksa negara dunia ketiga, khususnya negeri umat
Islam terus disebut sedang membangun, tetapi tidak terbangun, oleh sebab
dibelenggu penjajahan akal yang belum dirungkai dan terus bergantung
dan berkait dengan negara yang pernah menjajah mereka dengan
berbagai-bagai ikatan dan jalinan.
Kemunculan ideologi daripada sekularisme yang memisahkan urusan
duniawi daripada agama dalam masyarakat Islam, khususnya aspek politik
adalah warisan peninggalan penjajah dan termasuk dalam agenda barat yang
menghalang kemunculan semula pemerintahan Islam yang sebenarnya menjadi
penyelamat manusia sejagat.
Kuasa besar dunia hari ini menganggap Islam menjadi penghalang
cita-cita mereka bagi menguasai dunia secara penjajahan atas nama hak
asasi dan kebebasan, dengan penguasaan terhadap sesama manusia dan
sumber kehidupan mereka secara sebelah pihak dan berkisar dalam kalangan
bangsa dan golongan tertentu sahaja. Keadaan yang ada menjadikan
seluruh dunia terkeluar dari landasan hidup bermasyarakat yang menjadi
ikutan sejagat, hilangnya tanggungjawab kemanusiaan yang wajib seperti
tolong-menolong dan berlaku adil terhadap semua umat manusia.
Yang dikatakan hak asasi manusia dan kebebasan hanyalah menjadi
topeng godaan golongan yang kuat (autokrat) terhadap golongan yang lemah
dan istilah kepada ungkapan “new world order” atau order baharu dunia
sebenarnya adalah “penjajahan baru”.
Malangnya, apabila sikap negatif terhadap politik sengaja diwujudkan
dalam masyarakat Islam, sehingga lahirnya ungkapan sesat yang membuat
kenyataan, bahawa semua urusan politik adalah kotor dan jijik,
difahamkan ia termasuk juga politik Islam. Persepsi songsang ini
ditimbulkan supaya umat Islam berpeluk tubuh menerima siapa sahaja yang
memerintah, sehingga menerima siapa sahaja yang menjajah, asalkan bebas
beribadat dan beradat, hanya cukup sekadar ini.
Kedudukan sikap acuh tidak acuh seperti itu menyebabkan Islam yang
mulia tidak memimpin tetapi dipimpin atau dalam istilah popularnya
“diperkudakan”, tidak memerintah tetapi diperintah. Maka berlakulah
kehinaan terhadap penganut Islam dan umatnya, sehingga diratah laksana
makanan yang dikelilingi oleh para pelahap yang rakus.
Kewajipan menegakkan negara dalam syariat Islam dihilangkan,
menyebabkan hukum-hukum Islam daripada Ilmu Allah, Kalam-Nya dan teladan
daripada Rasulullah SAW disia-siakan bahkan ada yang dihina.
Cahaya Islam tidak boleh dipadamkan oleh sesiapa, walaupun diusahakan
oleh mereka yang bersifat “kuasa besar”, kerana ia datang daripada
Allah Azza wa Jalla Tuhan Yang Maha Esa. Pencipta Alam, Tuhan Yang Maha
Perkasa Lagi Bijaksana. Kita wajib menjadikan cahaya Islam ini petunjuk
ke jalan yang benar, mengambil dan menimba daripada petunjuk-Nya yang
terpelihara dalam al-Quran yang teguh dan kuat.
Sebelum kita meninjau dengan lebih jauh perbincangan tajuk ini,
“Politik” dan “Islam” tidak difahami dengan sahih, sekiranya kita tidak
memahami apakah takrif politik dan takrif Islam yang sebenarnya kerana
Islam yang datang daripada Allah dan Rasul yang dipilih sendiri oleh
Allah bagi menyampaikan Islam kepada manusia, hendaklah menjadi sumber
yang asasi, supaya dapat dibezakan Islam dengan agama lain, serta dapat
memahami apakah kedudukan politik dan amalannya mengikut ajaran Islam.
Khusus bagi orang-orang yang beriman dilarang sekeras-kerasnya
mencela mana-mana ajaran Islam, termasuk juga politik Islam kerana semua
ajaran ini berkait dengan iman dan Islamnya seseorang.
Tulisan ini menjelaskan tajuk khusus berkenaan politik dan
hubungannya dengan agama mengikut perspektif Islam, penjelasan daripada
al-Quran dan hadis dengan huraian oleh para ulama yang muktabar dalam
kalangan salaf dan khalaf, kalangan yang benar-benar menerima pusaka
Ilmu daripada para Nabi dengan benar, amanah dan ikhlas. Mudah-mudahan
usaha yang kecil ini dapat membebaskan daripada belenggu kejahilan umat
dan kelemahan ulama yang melanda umat Islam.
Perlu diketahui bahawa Islam mempunyai batas sempadan dengan ajaran
yang lain, terpelihara daripada sebarang penyelewengan dengan jaminan
Allah, ia tidak mampu dinodai oleh ajaran lain, sama ada yang dinamakan
agama atau ideologi. Mereka yang cuba mengheret Islam daripada
landasannya yang kukuh akan terpelanting ke dalam kebinasaan dunia dan
celaka di akhirat, walaupun dia pemimpin yang berkuasa atau ulama yang
berijazah tinggi.
Islam tetap memuliakan akal dan ilmu yang membezakan manusia dengan
makhluk yang lain, tetapi hendaklah diakui manusia, ilmu dan akalnya
tetap bersifat makhluk yang dibebani kelemahan yang mewajibkan mereka
merujuk petunjuk dan memohon pertolongan Allah. Ketahuilah bahawa
manusia yang bersifat seperti iblis yang sombong, bongkak, angkuh dan
enggan menyedari dia adalah makhluk yang lemah, tidak layak mendapat
hidayah daripada Allah.
Takrif politik
Perkataan politik berasal daripada bahasa latin, seterusnya
diterjemahkan dengan perkataan yang sama dalam pelbagai bahasa dunia,
sama ada bahasa Barat atau Timur. Makna dan maksudnya ialah mentadbir,
memerintah, memimpin dan mengendalikan urusan.
Dalam bahasa Arab ia disebut dengan perkataan siyasah, daripada
perkataan sasa, yasusu, siyasatan. Disebut dalam hadis Rasulullah SAW
yang bermaksud, “Kaum Bani Israil pada zaman dahulu yang menjadi
pemimpin siyasah mereka ialah para Nabi, setiap orang Nabi yang
dimatikan diganti oleh Nabi selepasnya, tiada lagi Nabi selepasku, akan
ada para khalifah (pemimpin yang memerintah), mereka itu ramai. Para
sahabat bertanya: apakah perintah (pesanan) Rasulullah terhadap kami?
Sabdanya: tunaikan bai’ah (ikrar taat setia) dengan keutamaan yang
pertama dan berikutnya. Berikan hak mereka kepada mereka, sesungguhnya
Allah akan menyoal mereka berkenaan urusan kepimpinan yang diminta
supaya mereka menunaikannya.”
Perkataan siyasah tidak disebut di dalam al-Quran, tetapi maksudnya
termasuk dalam perkara yang dinaskan secara nyata, para ulama menegaskan
ia termasuk dalam maksud perkataan “khilafah” yang dinyatakan al-Quran,
yang menjadi salah satu daripada tujuan manusia dicipta oleh Allah
Taala.
Firman Allah Taala, bermaksud:
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat; Sesungguhnya
Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi. Mereka (Malaikat) lalu
berkata; Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu mereka
yang akan melakukan kerosakan dan menumpahkan darah, padahal kami
sentiasa bertasbih dengan memuji dan mensucikan Engkau? Tuhan berfirman;
Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” (Surah
al-Baqarah : ayat 30)
Para ulama seperti al-Mawardi di dalam kitabnya Al-Ahkam
al-Sultaniyyah, Ibn Khaldun di dalam kitabnya Al-Muqaddimah, Abu Ya’la
dalam kitabnya Al-Ahkam al-Sultaniyyah, mereka masing-masing meletakkan
siyasah (politik) dalam kewajipan Khilafah dan Imamah:
“Tugas imamah (kepimpinan negara) itu diwujudkan bagi melaksanakan
kewajipan khilafah yang pernah dilakukan oleh kenabian bagi memelihara
agama dan siyasah (politik) mentadbir urusan keduniaan. Bagi
melaksanakannya, hukumnya wajib dengan Ijma’(para ulama).”
Urusan politik termasuk dalam perkara ilmu fiqah dengan bab dan fasal
serta furuknya. Ada juga kalangan ulama menulis secara khusus dengan
nama imamah, atau ahkam sultaniyyah atau siyasah syar’iyyah. Kesemua
aspek ini tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ibnu Ato’illah
as-Sakandari menyebut dalam mukadimah kitab al-Hikam (kitab yang
terkenal dalam ilmu tasawwuf), menaqalkan kata-kata Imam Malik:
“Sesiapa yang bertasawuf dalam keadaan tidak memahami ilmu fiqah,
maka sesungguhnya dia menjadi zindiq (ajaran sesat yang menyeleweng
akidahnya) dan sesiapa yang mendalami fiqah dalam keadaan tidak
mengambil kira ilmu tasawuf maka dia menjadi fasik dan sesiapa yang
menghimpunkan kedua-duanya maka dia berada dalam keadaan yang benar.”
Takrif agama
Perkataan agama dalam bahasa Melayu yang berasal daripada bahasa
Sanskrit, yang diterjemahkan ke dalam bahasa Barat dengan perkataan
religion. Dihuraikan dengan makna ajaran dan kepercayaan yang berkait
dengan ketuhanan dan aspek yang berhubung dengannya seperti ibadat dan
akhlak atau kepercayaan kepada yang maha berkuasa dan perkara yang ada
hubungan dengannya dari segi ibadat.
Islam bermaksud yang lebih luas daripada perkataan agama atau
“religion”. Al-Quran menyatakan ia adalah daripada maksud perkataan
al-din. Firman Allah Taala:
“Sesungguhnya agama dan cara hidup (yang diredhai) di sisi Allah
hanyalah Islam. Dan tidaklah menjadi pertelingkahan dalam kalangan
penganut agama kitab melainkan setelah datang kepada mereka ilmu (yang
benar daripada Allah) kerana sikap melampau kalangan mereka, dan sesiapa
yang kufur (ingkar terhadap ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah
itu sangat segera hisabnya.” (Surah ali-Imran : ayat 19)
Walaupun diterjemahkan dengan perkataan agama, tetapi Islam memberi
makna yang lebih luas daripada perkataan agama, mengikut bahasa yang
lain kerana ajaran yang terkandung dalam al-Quran dan diajar serta
ditunjuk cara pelaksanaan oleh Rasulullah SAW merangkumi aspek yang
tercakup di dalamnya ajaran yang berhubung dengan ketuhanan dan cara
hidup yang menyeluruh mengikut fitrah kejadian manusia. Firman Allah,
bermaksud:
“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Din Allah; (tetaplah
atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu.
Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) Din yang lurus tetapi
kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Surah ar-Rum: ayat 30)
Fitrah ialah naluri atau sifat semula jadi manusia, berjasad, roh,
ananiyyah (individualistik), madani atau hadari (bermasyarakat dan
bertamadun). Dengan sifat ini mereka layak beribadah, berkhalifah dan
beramanah. Maka Allah menugaskan mereka dengan panduan ajaran Allah yang
dinamakan al-din yang menetapkan arahan dan peraturan dalam semua
perkara yang menjadi fitrah itu dan mereka wajib akur secara menyerah
dan tunduk yang diringkaskan dengan perkataan Islam.
Dengan huraian tersebut menunjukkan bahawa Islam yang di sebut Din
itu lebih luas daripada takrif agama, lebih luas daripada tafsiran agama
mengikut bahasa yang lain daripada bahasa al-Quran (bahasa Arab).
Ajaran Islam itu bukan sahaja dalam perkara hubungan manusia dengan
Tuhan dalam aspek ibadah dan perkara akhlak, bahkan menyatakan cara
hubungan manusia dengan dirinya dari segi roh dan jasad, individu,
keluarga dan masyarakat, hubungan dengan makhluk yang lain, sama ada
yang berkait secara langsung bagi keperluan diri manusia atau tidak
langsung, sehingga melibatkan seluruh alam semesta, yang nyata dan ghaib
serta berwawasan daripada dunia sehingga akhirat.
Rasulullah SAW menghuraikannya apabila disoal oleh Malaikat Jibril
dengan tiga bahagian, iaitu Islam, Iman dan Ihsan. Para ulama
menterjemahkannya dengan akidah, syariat dan akhlak. Perkara akidah
menjadi perbincangan ilmu usul al-din atau akidah atau tauhid. Perkara
syariat menjadi perbincangan ilmu fiqah dan perkara akhlak menjadi
perbincangan ilmu tasawuf. Sehinggalah perkara asas dalam tiap-tiap
aspek ini menjadi fardu ain yang diwajibkan ke atas setiap penganut
Islam Islam lelaki dan wanita yang mukallaf.
Islam risalah semua para rasul
Semua Rasul SAW yang dilantik oleh Allah menganut Islam dengan maksud al-Din. Firman Allah Taala, bermaksud:
“Ketika Tuhannya berfirman kepadanya; Tunduk patuhlah! (yakni Islam).
Lantas Ibrahim menjawab; Aku tunduk patuh (Islam) kepada Tuhan semesta
alam.”
“Dan Ibrahim telah mewasiatkan dengan perkara itu kepada
anak-anaknya, demikian pula Ya’qub. (Ibrahim berkata); Wahai
anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih ajaran ini bagimu, maka
janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk Islam.” (Surah al-Baqarah :
ayat 131-132)
Firman Allah lagi, bermaksud:
“Adakah kamu hadir ketika Ya’qub didatangi (tanda-tanda) maut, ketika
ia berkata kepada anak-anaknya; Apa yang kamu sembah sepeninggalanku?
Mereka menjawab; Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu,
Ibrahim, Ismail dan Ishaq, (iaitu) Tuhan yang Maha Esa dan kami hanya
tunduk patuh kepada-Nya (Islam).” (Surah al-Baqarah : ayat 133)
Firman Allah lagi, bermaksud:
“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang
sebenar-benarnya, Dia telah memilih kamu dan sekali-kali Dia tidak
menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) ajaran
orang tuamu Ibrahim, dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang
Muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (al-Quran) ini, supaya
Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi
atas segenap manusia, maka dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan
berpeganglah kamu pada tali Allah, dia adalah Pelindungmu, maka dialah
sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.” (Surah al-Hajj : ayat
78)
Perkataan agama dipakai kepada Islam hanya satu pendekatan untuk
memudah faham, tetapi perlu kepada huraian yang lain supaya difahami
dengan betul dan sahih bahawa Islam itu berbeza daripada takrif agama
dan ajaran yang lain.
Hubungan politik dengan agama
Keseluruhan agama yang lain daripada Islam, samada agama samawi yang
telah diubah daripada ajaran para Rasul atau agama ciptaan manusia
sendiri atau ideologi politik ciptaan manusia juga, menegaskan bahawa
politik tidak ada hubungan dengan agama. Dengan maksud perkara politik
tiada kaitan dengan agama dan ia berasingan daripada agama, maka dalam
urusan politik manusia boleh mencipta dengan akal dan ilmu sendiri tanpa
bergantung kepada agama.
Adapun teori politik ciptaan manusia pula tidak ada kaitan dengan
agama dan agama tidak boleh menguasainya. Ada juga kalangan yang
mengaitkan politik dengan agama tetapi agama tidak boleh mengatasi
keputusan politik.
Dalam masyarakat Barat yang menganut agama kristian secara jelas
mengisytiharkan pegangan mereka kepada fahaman yang dinamakan
sekularisme yang memisahkan politik daripada urusan agama, sehingga ada
negara menjadikannya prinsip perlembagaan yang dipertahankan.
Sebahagian mereka menidakkan agama dalam perlembagaan dan ada yang
mengumum agama rasmi ataupun agama negara tetapi dengan kuasa yang
terbatas. Maka lahirlah dalam kalangan mereka ideologi dan teori politik
yang jelas, sama ada mengharamkan agama secara mutlak seperti komunisme
yang didokong oleh Karl Marx dan pengikutnya, atau membenarkan agama
dianut secara bebas, tetapi politik dibebaskan daripada agama seperti
yang diamalkan dalam negara liberal demokrasi.
Apabila Barat menjadi kuasa besar dunia, maka fahaman ini
mempengaruhi masyarakat antarabangsa yang menganut berbagai agama.
Malangnya, kalangan umat Islam juga terpengaruh dengannya sama ada
secara jahil atau mencari jalan mudah untuk bebas daripada tekanan
politik globalisasi. — harakahdaily.net
* Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah presiden PAS.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.