(واحلّ الله البع وحرّم الرّبوا )
(Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba )Al-Baqarah 275
Kaedahnya ialah jika barang itu menjadi perantara, tidak ada riba
Para fuqaha mengambil dari ayat yang mulia ini hukum fiqh yang berbunyi, “Jika barang itu di tengah-tengah, maka tidak ada riba,” ertinya riba hanya terjadi dalam urusan jual beli dengan wang, dan jika barang itu masuk antara penjual dan pembeli sehingga barang itu dengan satu pihak dan wang itu dengan pihak yang lain, maka tidak ada riba.
Apakah maksud kaedah: Jika barang itu menjadi perantara, maka tidak ada riba?
Hukum jika barang itu di tengah-tengah tidak ada riba, ertinya membeli barang atau komoditi itu melalui bank secara ansuran bukanlah riba, maka jual-beli secara ansuran bukanlah riba, berdasarkan kaedahnya, “Jika barang itu di pertengahan antara dua akad, maka tidak ada riba.”
Dibolehkan membeli kereta secara ansuran melalui bank, dan ini tidak dikira riba. Kerana peraturan hukum mengatakan bahawa: "Jika barangang itu di tengah, tidak ada riba."
Jualan secara ansuran
Ditetapkan di sisi undang-undang bahawa ia dibenarkan menjual dengan harga semasa atau dengan harga tertunda untuk tempoh yang diketahui, dan kenaikan harga sebagai pertukaran untuk istilah yang diketahui adalah dibenarkan mengikut undang-undang mengikut apa yang dipegang oleh majoriti fuqaha. Kerana ia seperti keuntungan(murabahah).
Murabahah adalah sejenis jual beli yang dibenarkan di sisi undang-undang di mana ia dibenarkan untuk menetapkan kenaikan harga sebagai pertukaran untuk tempoh tersebut. Kerana istilah itu, walaupun ia bukan wang sebenar, adalah dalam bab Murabahah: harga dinaikkan untuknya jika istilah yang diketahui disebut sebagai pertukaran untuk kenaikan harga.
Ansuran melalui bank tidak menyimpang daripada maksud ini. Melaluinya, dua kontrak disimpulkan: yang pertama: antara bank dan penjual yang atas namanya cek dikeluarkan, dan yang kedua: antara bank dan pembeli yang bank memberikan komoditi itu, membayarnya secara ansuran dengan harga. ditambah dengan istilah dan jumlah yang diketahui.
Kenaikan secara ansuran
Dr Mahmoud Shalabi, Setiausaha Fatwa di Dar Al-Iftaa’ Mesir, berkata bahawa majoriti fuqaha mengatakan bahawa jualan ansuran adalah dibenarkan, dan peningkatan dalam jualan ansuran adalah disebabkan tarikh akhir pembayaran dan terdapat komoditi sedia ada yang harganya dibayar.
Peningkatan dalam pinjaman
Setiausaha Fatwa menjelaskan bahawa “Pinjaman itu ada dua jenis:
i-Pelaburan yang kami benarkan di Dar Al-Iftaa, iaitu anda menyerahkan kajian kebolehlaksanaan kepada bank untuk membangunkan projek tertentu, jadi bank memberi anda 100 ribu pound dan anda membayarnya dengan melebihkan 20 ribu pound, dan ini dibenarkan kerana kami melihat faedah ini sebagai peratusan yang perlu dibayar kepada bank sebagai rakan kongsi anda dalam projek itu.
ii-Adapun meminjam sejumlah wang tanpa alasan yang jelas dan membayar lebih daripada jumlah asal, ini sama sekali tidak dibenarkan, kecuali dalam keadaan dharurat, seperti jika orang itu tidak mempunyai rumah untuk dia dan keluarganya tinggal. Mereka diancam akan berpindah di jalanan dan tidak dapat mencari wang, jadi meraka dibenarkan untuk membuat pinjaman atas dasar dharurat.[googletranslate,bahasa berterabur]